چگونه بهترین همسر باشیم

«همسر سخت بودنه.» شایدً این جمله رو بارها از زبون افراد متاهل دور و ورتان شنیده‌اید.

راهنمای مطالعه نمایش
«واقعیت اینه که من هیچ وقت به این جمله باور ندارم، تا اینکه از چهار سال زندگی مشترک و داشتن دو بچه، موضوعی قبل از زندگی ما رو در شرایط بحرانی قرار داد.» اگه زندگی مشترک رو شروع کنیم و به عشق اعتماد کنیم تا از خودش مراقبت کنه، واقعا غیر ممکنه. اعمال و رفتارای خیلی کوچیک و ساده که نشون میدن شما به همسرتون و نیازای اون فکر می‌کنین، واسه حفظ رابطه س. افراد متاهل می‌دانند که همسر خوبی هستن، همیشه کار ساده‌ای نیستن. واسه این منظور باید مُدام در تلاش باشین و صرف کنین. در این مقاله روابط زناشویی، به ما می‌می گن که چیجوری بهترین همسر دنیا رو داشته باشیم.

تا می تونین خوب باشین
واسه اینکه بهترین همسر باید خوب بودن رو یاد بگیریم

نوبت دکتر
خیلی از روشای بازسازی رابطه، روی تحقیقات بیست ساله جون گاتمن (جون گاتمن) روانشناس پرکار و معروف، در بخش روابط زناشویی پایه گذاری شده. یکی از مهمترین کشفیات از بررسی اطلاعات و روابط بین زوجها، این بود که همسران خوشحال در مورد اونا از هر یک رفتار منفی و ناخوشایند که دارن، پنج رفتار مثبت از نشون میدن. این یافته‌های گاتمن در همه روابط زنا پایدار صدق می‌کرد، حتی در مواردی که زن و شوهر نسبت به هم سرد و غیر صمیمی بودن.

اون می‌گوید: این رفتارها حتما نباید حرکات و اعمال باشکوهی باشن. یه لبخند، تکون دادن سر، یا به زبون آوردن کلمه ای که نشون دهنده توجه شما باشه بسیار مؤثره. از راه‌های جورواجور به همسر خود نشون می‌دهد که دوستش دارین و شیرینی و دووم رابطه واسه‌تون داره.

حتما بخونین: ۱۵ کار متفاوتی که زوج‌های خوشبخت میدن
آداب بحث و دعوا رو رعایت کنین
دعوا کردن هم آدابی داره که واسه بهترین همسر دنیا باید یاد نمی گیرین

واسه اینکه بهترین همسر دنیا باید حواستون باشه. دعوای همسران یه اتفاق طبیعی و به وجود اومده توسط فرق میان زن و مرده. حتی در مورد زوجها دیده شده که کشمکشها و جر و بحثهای اونا، باعث رشد و پیشرفت رابطه شده. اما این فقط در تصوره که هیچکدوم به فکر بُرد و باخت نباشن. جون نش (John Nash) در سال ۱۹۵۰ ثابت کرد که می‌توانم نتیجه‌ای غیر از بُرد یه طرف و باخت دیگری به دست آوردم. و اون رو به توافقیه که رضایت هر دو رو به همراه داشته باشه. پس از اون، این روش به «تعادل نش» معروف شد.

«من واسه رفع مشکلی که تازگیا با همسرم از این روش استفاده کردم. همسر من از خونه‌ای که در اون ساکن بودیم متنفر بود و می‌خواست به محله دیگری جا به جایی مکان کنه. ولی من خونه‌مون رو خیلی دوست داشتم و نمی‌خواستم اون رو ترک کنم. پس از روزا بحث و تنش، ما چیزی رو فهمیدیم که هر دوی ما می‌خواهیم اینه: در جایی که زندگی کنیم که در آرامش باشیم.

اگه همسر من احساس خوبی در این خونه نداره، در واقع من هم نمی‌توانم زندگی خوبی داشته باشم. پس خواستم که تا ماه آینده اسباب کشی کنیم. به خاطر هر دویمان. من خود رو راضی کردم که عشق از پیروزی بهتره. پس در دعوا و بحث، ص��فا به دنبال پیداکردن «تعادل نش» باشین نه «برنده شدن.»

توجه، توجه، توجه
توجه به همسر واسه اینکه بهترین همسر دنیا باشه

مردم به کار می‌برند تا توجه و علاقه‌های شریک زندگی‌شون رو به دست بیارن. معمولاً افراد پس از گذشت چند سال از ازدواج، مانند اوایل توجه نمی‌کنن. گاتمن در تحقیقات خود فهمید زوج‌هایی که در ۷ سال اول زندگی مشترکشون خوشحال می‌شن، ۸۶ درصد اوقات به همسرشون توجه می‌کنن. در مقابل زوج‌های ناموفق تنها ۳۳ درصد به همسر خود توجه نشون می‌دادن.

وقتی که همسر شکایت رو شنیدید رو درباره یه روز به تماشای برنامه های تلویزیونی مورد علاقه شما می پردازید، به اون توجه کردین. بدون توجه، رابطه به فرسوده می شه؛ حتی اگه درگیری و بحثی در میان نباشه.

بدیا رو ندیده بگیرین و خوبیا رو ستایش کنین
بهترین همسر دنیا خوبیای همسرش رو ستایش می کنه

در طبیعت زندگی، بدی در کنار خوبی‌ها هست. تحقیقات نشون داده زوجهاییه که بر ویژگیهای غیرمستقیم تمرکز می کنن. دیدن ویژگی‌های خوب همسرشون رو از دست میدن. همه چیز به مدیریت فکر و رفتار شما وابسته. تصمیم بگیرین ذهنتون رو پیوسته معطوف ویژگیهای مثبت همسرتون کنین. ندیده گرفتن نقاط ضعف و صحبت کردن و نظر دادن درباره ویژگی‌های خوب همسرتون، حس خوبی رو در هر دوی شما می‌آورد.

اگه همیشه به ایرادهای همسرتون فکر کنین روز به روز از دورتر می‌شید.

بدون قضاوت گوش کنین
گوش کردن بدون قضاوت

با گوشه های خود به همسرتون عشق بورزید.

واسه اینکه بهترین همسر دنیا باید قضاوت و تعصب رو کنار بزاره. گوش دادن از مهارتهای اساسی و مهم رابطه با همسره. با گوش دادن به حرفه های همسرتون به اون اعلام می‌شه که به شما علاقه‌مندم و احساسات و خواسته‌های شما برام مهمه.

همه‌ی ما آدم‌ها وقتی خشنود می‌شیم که بدونیم همسرمون در عشق جدی و ثابت قدمه و در رابطه‌ای با اون، در امنیت احساسی و عاطفی هستیم. عیبجویی، انتقاد و مسخره کردن، فردی که به اون عشق میورزید رو تحقیر می کنه.

اگه همسرتون رو واسه حرفی که به زبون می آورد مسخره یا سرزنش کنین، این پیام رو به اون منتقل می کنین که تو با من در امنیت نیس. قضاوت باعث می‌شه همسرتون در نگرانی که شما رو همون‌طور که هست پذیرفته‌اید یا نه. هر کلمه و گفتار شما دربردارنده‌ای بارِ روانی و عاطفیه که اثر مثبت یا منفی در شنونده داره. تنها یه کلمه، می‌تونه رابطه‌تون رو از این رو به اون رو کنه.

ما آدم‌ها در موقعیت‌هایی که مهمون می‌شن، مثل محل کار و… می‌خواهند بهترین رفتارها رو از خود نشون بدن. این رفتارای خوب فقط یه تیکه از ما هستن نه هممون. قسمتهای دیگری از ما هست که از نشون دادن اون به بقیه ترس داریم. کاری کنین که همسرتون احساس کنه که در مقابل شما نمی‌تونه خود رو واقعی‌اش کنه. با قضاوت کردن، به اون رو از خود دور می‌کنین. به اون اطمینان بدید که در هر صورت عاشق اون هستین و می خواین بود.

حتما بخونین: مهارت گوش دادن؛ ۱۰ اصلی که شما رو تبدیل به شنود همش گوش می کنه
اجازه بدید شما رو بشناسین
صحبت از آرزوها و روش ها واسه اینکه بهترین همسر دنیا رو انتخاب کنه

بعد ازگذشت چند سال از ازدواج، شایدً زندگی روتین و خسته کننده می‌شه. چون شما با همسرتون صحبت می‌کنین و در مسائل روزمره می‌کنین. در حالی که واسه همسری خوبی که هیچوقت نباید گفتن مسائل شخصی‌تون با اون افسوس کنین. همیشه با همسر خود درباره‌ی ترس‌ها، ایده‌ها، آرزوها و رویای‌هاتون حرف بزنین و به رابطه دوباره ببخشین. اگه با خود کلنجار می‌روید تا چیزی از جمله «روزت رو چیجوری گذروندی؟» واسه صحبت کردن وقت اون رسیده که به رابطه‌تون بیشتر بدین.

آسیب پذیری خود رو مطرح کنین
نیاز

هممون نگران این هستیم که بقیه ما رو دوست دارن یا نه. این مهمه. وانمود نکنین که هیچ ترسی از خود نشون بدید. ترس خود رو نشون بدید و درباره اون صحبت کنین. وگرنه همسرتون فکر می‌کنه نسبت به اون سرد هستین. وقتی به خود اجازه می‌بدید که در مقابل آسیب‌پذیری ضعیف و ضعیف باشین، در واقع به شما فرصت داده‌اید تا همه‌ی شما رو بشناسه.

حتما بخونین: ۱۱ کاری که زوج‌های موفق هر روز انجام میدن
عشق بیافرینید
عشق در رابطه

واسه اینکه بهترین همسر دنیا باشین، به عشق توجه خاص داشته باشین. کامیابی در روابط زناشویی واسه موفقیت زندگی مشترک خیلی با اهمیته. صمیمیت شکل‌های هست ولی بهترین نوع اون هستش که شما واسه شور و هیجان با همسرتون رابطه می‌کنین. جذابیتِ رابطه‌ی جنسی به نوازش، در آغوش گرفتن و بوسه‌های کوچیک و لطیفه. عشق، سوخت زندگی مشترک شماس و تاثیر معاشقه‌ای رومانتیک در ایجاد عشق حیرت انگیزه. در رابطه زناشویی از کلام محبت آمیز واسه نشون دادن میل خود به همسرتون استفاده کنین. همسران واسه اینکه احساس آرامش کنن به بعضی از جملات نیاز دارن. نشون بدید که درگیر یه رابطه‌ی عاطفی با اون هستین.

از خود گذشتن رو فراموش نکن
این طرز تفکر که پنجاه شما در ازدواج تنها درصد غلطه.

واسه اینکه همسر باشین، بعضی وقتا و در شرایطی که همسر شما موقعیت سختی رو می‌گذراند. باید بارِ رابطه رو به دوش بکشین و عشق و علاقه خود رو نشون بدید.

Next Entries چگونه بهترین همسر